Робота громад на трьох конкретних прикладах

Історично так склалося що наша країна поділена на східні, західні та центральні регіони,  кожний з яких має свої особливості що пов’язані як із минулим оскільки різні частини України в різний час були під владою країн з різною системою управління, що безумовно впливало на формування та розвиток суспільних відносин. В сучасній науці, яку чиновники мали б брати до уваги частіше, існує галузь під назвою розміщення продуктивних сил. За радянські часи вона називалась економічною географією. Райони республік тодішнього Союзу, а нині незалежних держав, умовно діляться на регіони для більш ефективного керування ними з центру. Але досвід західних країн довів, що подібного підходу замало. Країна гостро потребувала адміністративної реформи, яка має торкатись не лише розподілу впливу чиновників в залежності від адміністративного районування, а походила б спершу від потреб громадян, які мешкають в певній місцевості, та місцевих умов для господарювання, розбудови інфраструктури як промислової так і соціальної, тощо.

Трошки історії. Після об’єднання всіх історичних Українських земель і здобуття незалежності управління регіонами відбувалось за принципами, що були закладені ще радянською владою, без врахування особливостей кожного з них, адже розподіл владних повноважень на місцях відбувався таким чином, що районні державні адміністрації, що утворювались центральною владою мали більшість владних повноважень, в той час як місцеві сільські та міські ради в повноваженнях були дуже обмежені, та не мали змоги організовувати життя громад у своїх регіонах так, як вважають за потрібне.

Майже тридцять років (!) знадобилось нашій державі для того в рамках єдиної країни дозволити кожному регіону будувати життя в своїх громадах так, як люди бажають за потрібне, без нав’язування будь яких правил із Києва, і відбулось це через впровадження згаданої вище реформи  — децентралізації. Органи місцевого самоврядування громад отримали дуже високі повноваження, в той час як у районних державних адміністрацій залишились дуже обмежені можливості реально впливати на ситуацію на місцях.

З початку цього року  органи влади новостворених об’єднаних територіальних громад по всій країні  розпочали свою діяльність і це нарешті дає можливість кожному регіону будувати життя враховуючи власні особливості (можна сказати – практичне, дієве районування, а не вигадане невідомо за яким принципом на папері у чиновників, які відповідні райони інколи не бачили в очі).

Однак при цьому становим хребтом, що дозволить побудувати сильну державу є Українське законодавство, однакове для всіх без винятку регіонів країни. Враховуючи масштаб нашої країни, різноманіття її потенціалу – від вугілля, газу до бурштину, лісу, тощо, базові правила повинні бути загальним знаменником для всіх. Тільки суворе слідування законам дозволить уникнути анархії та хаосу на місцях у той час, як повноваження щодо реалізації влади і справді (реально!) передані на місця.

 

НА СХОДІ УКРАЇНИ ЧАСТИНА ОТГ ПОЗБАВЛЕНА МОЖЛИВОСТІ ВПЛИВАТИ НА СВОЄ ЖИТТЯ

Але вже зараз, коли ще не закінчився навіть 1 квартал діяльності новостворених ОТГ вже можна відмітити проблеми. Не у всіх регіонах однаковий стан, та й Українського закону новостворені громади дотримуються не завжди. Це небезпечно і може позитивні починання призвести до протилежних наслідків.

Так на сході нашої країни в Донецькій та Луганській областях, навіть на території що підконтрольна Українській владі значна частина місцевих громад позбавлена можливості впливати на своє життя, адже на цій території не обирались органи місцевого самоврядування, а вся влада зосереджена в руках військово-цивільних адміністрацій. Керівники яких призначаються, а не обираються людьми. Тому можна сказати що децентралізація тут не працює.

Однак на цьому ж таки сході України, в Харківській області є громада яка успішно діє, і має назву Золочівська, і та такі ж самі Золочівські громади є в центрі  – це Золочівська сільська рада Київської області, та на заході – це Золочівська міська рада  Львівської області.  Наявність трьох  об’єднаних територіальних  громад  з однаковою назвою в трьох різних регіонах країни дають можливість порівняти те, що відбувається в них. Для цього найкращим чином підходить інформація з офіційних сайтів цих громад, та інформації із груп у соціальних мережах, де спілкуються мешканці цих громад.

Ключовими факторами в цих випадках є прозорість діяльності органів влади ОТГ, та дотримання ними законів України.

Так на офіційному сайті Золочівської громади Богодухівського району Харківської області  (схід України), розміщено архів документів з діяльності органів влади, де кожний бажаючий може ознайомитись із тим, які рішення приймає влада, та є окремий розділ де містяться рішення сесій. А реалізація владних повноважень здійснюється через центр надання адміністративних послуг, що діє на підставі відповідного положення. 

Аналіз інформації з груп у соціальних мережах, свідчить, про те, що мешканці громади обізнані із тим чим займається влада, задоволені тим, як надаються адміністративні послугу в ЦНАПі та нарікань на порушення законодавства посадовими особами органів влади громади не мають.

 

На офіційному сайті Золочівської громади Бориспільського району Київської області (центр України) в розділі «адміністративні послуги» Золочівської сільської ради зазначен перелік послуг які надає Гнідинська сільська рада (яка увійшла до складу Золочівської ради при обєднанні громад), а інформація про перелік та спосіб отримання адміністративних послуг що надає саме Золочівська сільська рада відсутня. Хоча в розділі «документи» є інформація про те, що створено сектор надання адміністративних послуг.

Аналіз інформації з груп у соціальних мережах свідчить про те,  мешканці громади незадоволені тим, що рішення сесій, що стосуються земельних питань публікуються без зазначення даних, за якими можна ідентифікувати осіб, яким надаються земельні ділянки, що створює можливості для зловживань. Також порушувалось питання щодо того, що на одну з ключових посад у місцевому самоврядуванні  — посаду головного архітектора без проведення конкурсу було призначено немісцеву особу на прізвище Нечипоренко. Тобто громада має можливість принаймні контролювати ситуацію в тому числі через соціальні мережі, інші доступні джерела інформації. Це значно зменшує і напругу в суспільстві, коли вплив на стан речей в країні в цілому, і в своєму регіоні зокрема у громадян майже відсутній.

На офіційному сайті Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області (захід України) немає окремого розділу щодо надання адміністративних послуг, однак розміщена офіційна звітність про діяльність ради, з якою може ознайомитись кожний бажаючий.

Аналіз інформації з груп у соціальних мережах свідчить про те, що багато хто з мешканців незадоволені роботою голови, через непрозорість призначення на посади у структурі місцевого самоврядування, та можливі корупційні ризики при розподіл бюджетних коштів.

В кожній із вищезазначених громад незважаючи на подібну назву своя історія, та їх мешканці мають свій менталітет та ставлення до місцевої влади. Але тепер кожна з цих громад сама по собі і має всі можливості для того щоб розвиватись власними силами, і організовувати взаємодію між мешканцями громад та владою так як їм найкраще. А апарат державної влади повинен бути свого роду хребтом, що встановлює закони та правила, та  контролює їх дотримання всіма в Україні, незалежно від регіону проживання та місцевих особливостей. 

Інформація взята з відкритих та офіційних джерел мережі Інтернет

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *